Bli kund hos oss – En checklista för flytt till rCloud Office
Uppstart av rCloud Office hos oss.
rCloud Office avtalen har ingen bindningstid, vi har dock två månaders uppsägningstid (på kundnivå).
Fakturering är baserat på antal användare ni beställt, och antal program respektive användare behöver och kan ändras både till fler och färre användare beroende på era behov. Om ni har t.ex säsonganställda är det enkelt ge dem tillgång till program och data bara under den perioden och sedan ta bort dem (här tillämpar vi såklart inte två månaders uppsägning utan vi tar bort de användarna när ni ber oss). Vi vill dock ha alla beställningar och uppsägningar av konton skriftligt via e-post till helpdesk@redcloud.se. Vi tar ALDRIG bort data eller användare utan en skriftlig beställning för spårbarhet och för att undvika missförstånd.
Att säga upp avtal går naturligtvis bra även per telefon men vi mejlar alltid en skriftlig bekräftelse. Detta för er och vår säkerhet och för att undvika missförstånd..
Backuper,drift, övervakning, helpdesk och säkerhetsfrågor ingår i avtalen samt 10 GB per användare i utnyttjad disk. Uppdateringar av Microsoft Office och infrastruktur ingår i avtalet och även tillgång till helpdesk samt licenser för de Microsoft program vi kan erbjuda Uppdateringar av era egna program debiteras enligt gällande timtaxa.
En superkort minneslista:
- Beställa användare, program och e-potsadresser. Förslagsvis via helpdesk@redcloud.se
- Ställa om MX, Kopiera upp gamla mail och dokument till rCloud
- Kopiera upp annan data.
- Installera rCloud Office på de enheter ni vill använda ( Windows, Android, iPad o.s.v )
- Klart.
Flytta till Molnet – steg för steg
1. Om ni valt att ni vill ha er maildomän hos Red Cloud IT behöver vi först veta vilka mailadresser ni vill använda och om det är flera adresser än dem ni använder idag som ska läggas upp, När det är klart föreslår vi ni pekar om den s.k. MX pekaren för er domän till exchange.rcasp.se (MX pekaren är det som talar om för andra mailservrar vart mail ska skickas för att nå er ) Det här görs vanligen där ni köpt er domän t.ex. One.com eller Loopia.. Kontrollpaneler för DNS skiljer sig lite från leverantör till leverantör men vi hjälper gärna till om ni vill. Vi behöver då ha en inloggning till er kontrollpanel. Notera dock att en flytt av er mejhantering inte är något krav för att rCloud Office ska fungera. Vi tillhandahåller det som en extra service för våra kunder.
DNS recordet för mail ska se ut så här
- Type: MX
- Text: exchange.rcasp.se
- TTL: 300
- Priority: 10
När ni ser att e-post börjar levereras till rCloud är det dags för steg 2. (På det här sättet vet vi det inte blir något glapp i er mejl)
Som ett extra tips kan vi även rekommendera ni skapar ett speciellt DNS record som heter _msradc (detta för att underlätta för era användare att hitta era program, (Det här är absolut inget krav men många kunder uppskattar den extra automatiseringen när man bara skriver in sin e-post adress i t.ex iPad eller iPhone för att hitta sina program i RD Client )
Det DNS recordet ska se ut som nedan
- Host: _msradc
- Text: https://tsgw.rcasp.se/rdweb/feed/webfeed.aspx
- TTL: 300
Naturligtvis kan vi hjälpa er med detta.
2. För att kopiera ut t.ex. era gamla mail kan ni själva exportera respektive mailbox till en s.k. PST fil till hemkatalogen ( Z:\ )och sedan montera den i er rCloud Office Outlook.
(Arkiv, Exportera, exportera till fil / exporterta till .PST ) .
3. Samma princip gäller för t.ex. Visma eller andra program och era gemensamma dokument, Skapa en backup i programmet och lägg den i antingen er hemkatalog ( Z:\ ) eller i ert företags gemensamma data ( G:\) i rCloud. För att använda backupen installerar vi samma programvara som ni haft och förbereder och testar detta åt er.
Om det är era egna program så är det era egna licenser som gäller d.v.s de licenser ni har flyttar ni till oss om licensvillkoren tillåter detta. Många program bygger på antyalet samtidiga användare t.ex. Visma. I rCloud Office kan ni ha t.ex. 5 användare för ert företag men bara 3 av dem behöver Visma samtidigt. Då behöver ni en licens för minst 3 användare från Visma. Om ni har ett överskott av licenser dvs ert program tillåter fler användare än ni behöver (t.ex kan folk a slutat och licenserna köptes när ni var fler) så måste vi hänvisa till er leverantör av licenser för programmet för att se om ni kan minska på antalet eller ej. Vi har ingen möjlighet till detta.
Om ni inte har de uppgifterna måste vi hänvisa till leverantören/tillverkaren av programmet för hjälp.
4. Om ni vill att vi hjälper er med att kopiera data och mail så kan vi givetvis göra det och vi tar då betalt enligt gällande timtaxa. Ett smidigt sätt att göra detta är att man först hanterar punkt 1 i listan här. Sedan kopierar ni allt data till en FTP server som vi ger er tillgång till eller ni kopierar in data själva där ni vill ha det via “Mina dokument i rCloud” (här fungerar [CTRL+C] d.v.s. kopiera och [CTRL+V] d.v.s. klistra in. För stora mängder data rekommenderar vi dock FTP
5. Om ni har specialprogram hos oss som t.ex. Pyramid, FLEX, Rebus, Raptor o.s.v. så tänk på att ge oss korrekt dokumentation om hur systemet fungerar och hur det sätts upp innan .Vi ber alltid kunden testa innan vi går i skarpt läge.
Vi har väldigt mycket intern dokumentation och mycket kunskap om väldigt många program och vi har en policy att testa alla nya programvaror vi tar in . Kostnaden för detta är vanligen 4 timmars jobb . Frågan om licenser är densamma som i punkt 3.
6. Era datorer, surfplattor, mobiler o.s.v. behöver egentligen inte ha så mycket installerat för att använda rCloud men vi rekommenderar ändå starkt att ni även har ett väl fungerande antivirus . Vi är stolta återförsäljare av F-Secure och hjälper er gärna med de frågorna också och för andra typer av driftsfrågor hä’nvisar vi till JufCorp AB .
7. Som en sista punkt vill vi gärna nämna att när man börjar använda molntjänster gäller det ha koll på att nätverkskommunikationen är tillförlitlig och tillräcklig.
Vanligen rekommenderar vi minst en 1 Mbit både upp och ner i hastighet per användare men det fungerar även med lägre hastigheter..
Vad som helst kan hända längs vägen till rCloud eller i er router eller var som helst egentligen så vi rekommenderar starkt att man har manuella rutiner på plats för att kunna fortsätta arbeta i händelse av en längre driftstörning på något sätt. Klicka här för felsökning-Klicka här
[Contact_Form_Builder id=”2″]