FAQs

Vi behöver uppdatera våra program i rCloud t.ex. Visma, FLEX, Rebus. Hur fungerar det ?

Skicka oss ett mail tilll Helpdesk med vilket program ni vill uppdatera och och eventuella inloggningar vi kan tänkas behöva. NI kan naturligtvis beställa det via er återförsäljare också. Inloggningar kan vara t.ex. i ert system hos oss (som admin … Read More

Hur lägger vi till eller tar bort användare i rCloud?

För att lägga till nya användare eller ta bort i rCloud skickar ni helt enkelt ett mail till oss på Helpdesk. Av förståeliga skäl tar vi inte bort eller lägger till användare utan en skriftlig beställning, både för er och … Read More

Kan vi dela på en inloggning för flera användare?

Nej. Inloggningar är personliga och rent tekniskt fungerar det så här. Om en användare loggar in med t.ex. kalle.svensson@företaget.se och startar ett program så startar han en s.k session mot rCloud. Om en annan person på företaget (eller var som … Read More

Hjälp. Jag råkade radera en fil eller sparade ner fel data i den . Vad gör jag nu?

Lugn, bara lugn. Vanligen kan du inte tappa mer än timmes jobb, även om du råkat spara över en jätteviktig offert du jobbat med i månader med din privata inköpslista för helgen .. Öppna programmet “Dokument @ rCloud” d.v.s filhanteraren … Read More

2.5 Hur kopierar jag filer till och från min lokala enhet? ( PC, MAC osv?)

För att kopiera filer till någon katalog i rCloud från din lokal enhet markerar du filen lokalt, kopierar (antingen med att trycka CTRL +C eller högerklicka och väljer “Kopiera”) , markera sedan katalogen du vill klistra in filutforskaren “Dokument @ … Read More

Vad gör jag om ett program “hängt sig” i rCloud?

Ibland får program något fel och kan hamna i något läge som känns som att det “hängt” sig. Det finns lite olika saker att göra här och här är några tips Börja med att kolla det inte ligger någon dialogruta … Read More

3.2 Hur importerar jag min gamla e-post och kalender till Outlook rCloud ?

Starta Outlook i rCloud Klicka högst upp till vänster i Outlook och leta upp upp valet Öppna och klicka på knappen ”Importera” Välj där det står Importera från fil. Leta upp backup-filen f(.PST du laddat upp ) från din  Z:  … Read More

2.4 Vad betyder de olika enheterna och ikonerna i rCloud? G:\ , Z:\ ?

När du startar t.ex. “Dokument @ rCloud” och klicka på “Computer” så kommer det dyka upp några enheter i listan med några ikoner. Gemensamt data för ert företag (G:) G:\ är den gemensamma arbetsytan ert företag har där ni kan … Read More

1.4 Hur byter jag lösenord i rCloud Office?

Det finns två sätt att byta lösenordet, antingen öppnar du en webläsare och surfar till http://password.rcloud.se där du skriver in ditt nuvarande lösenord och det nya.   Det andra sättet är att starta ett program i rCloud från programgruppen Red … Read More

1.3 Vad är mitt användarnamn och lösenord?

Vår standard är att ditt användarnamn är din e-postadress. Lösenordet har du fått i ett e-postmeddelande från helpdesk@redcloud.se (Red Cloud IT Helpdesk) eller av er återförsäljare. Naturligtvis rekommenderar vi att du själv byter ut lösenordet. Lösenorden måste bestå av minst … Read More