FAQ
De senaste dagarna har en del av våra kunder börjat få märkliga felmeddelanden när de försöker skicka e-post till adresser som slutar på @gmail.com.
Felmeddelandet i sig tyder på att Google anser att mailet är unsolicited dvs oönskat.
Det här gäller alltså de kunder som har all sin e-post hantering via våra servrar.
Nedan ett exempel på hur det kan se ut
mx.google.com gav det här felet:
[89.107.213.158 12] Our system has detected that this message is likely unsolicited mail. To reduce the amount of spam sent to Gmail, this message has been blocked. Please visit https://support.google.com/mail/?p=UnsolicitedMessageError for more information. r15-20020a05640251cf00b00427bad2a2f7si2119886edd.324 – gsmtp
mx.google.com #550-5.7.1 [89.107.213.158 12] Our system has detected that this message is 550-5.7.1 likely unsolicited mail
Efter en hel del felsökning och testande har vi kommit fram till att felet ligger på Googles sida.
Så här verkar det fungera.
Att skicka ett mail till vem som helst som har en mailadress med @gmail.com “studsar” tillbaka och kommer aldrig fram.
Om mottagaren däremot har sin maildomän registrerad hos Google dvs använder Googles mailtjänster för sin domän så fungerar det helt normalt.
Mailsystemen i bakgrunden är desamma men Google har gjort någon förändring nånstans som bara gäller gratis-adresserna.
Vi på vår sida kan inte göra något åt det tyvärr.
På Google finns inte heller någon motpart att prata med dvs det finns ingen teknisk support att ringa.
De förslag vi har för att komma runt problemet är (alternativ 2 är gratis och innebär ingen större insats från er sida)
- Föreslå för era kunder att skaffa riktiga maildomäner (det är varken svårt eller dyrt , en domän kostar några hundralappar om året)
På det sättet vet också deras kunder att det finns ett företag bakom.
Nackdelen med just gratisadresser är ju att vem som helst i världen kan registrera dem så det är inte svårt att registerar en e-postadress med företaget@gmail.com
Tänk också på att sätta upp ett SPF Record för er domän - Om era kunder inte vill eller kan skaffa riktiga maildomäner, skaffa en egen @gmail.com adress och sätt upp i er Outlook.
Använd den för att skicka ut mail till de kunder som finns på @gmail.
Det kostar er inget extra och är inte svårt att sätta upp. Tänk på att inte använda den för något annat och tänk också på att meddela era kunder att ev e-post till dem kommer från den nya adressen. - Peka om er domän till använda WeClouds svenska molntjänster för e-post så e-post går ut via dem. I sak kan ni använda vilken e-postleverantör som helst och koppla t.ex. Outlook till den.
För oss har e-post varit mera av en tilläggstjänst för de kunder som är i behov av dem men de flesta behöver egentligen bara kunna starta t.ex Outlook p.g.a kopplingar till Visma o.s.v.
Vart den Outlooken pekar dvs varifrån den hämtar mail och vart den skickar dem spelar egentligen ingen roll.
Själva e-posthanteringen behöver absolut inte ligga hos Red Cloud IT. Vår specialitet är ju att leverera Windows program i vår molntjänst. - Det sista förslaget vi har är inget vi i sak kan stå bakom eftersom vi inte kan garantera att ert data finns kvar i Sverige men det är en möjlig lösning.
Skaffa ett Office 365 konto med rätt licenser och konfiguration av er mail och flytta e-post hanteringen till den. I vår lösning fungerar även Office 365, ni behöver dock se till ha rätt licenser för det.
För att Office 365 ska fungera i vår miljö krävs ni har en licens som är minst Office 365 Business Premium (eller E3).